ΔΙΑΧΥΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

Στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές περιλαμβάνονται και οι διαταραχές αυτιστικού φάσματος στις οποίες κυρίως θα εστιάσουμε. Ο αυτισμός είναι νευροαναπτυξιακή διαταραχή, η οποία γίνεται αντιληπτή ήδη από μικρή ηλικία. Απεικονιστικές μέθοδοι διερεύνησης του εγκεφάλου έχουν δείξει διαφορές μεταξύ του εγκεφάλου των αυτιστικών παιδιών και των παιδιών που δεν έχουν αυτισμό. Είναι μία εκ γενετής διαταραχή του εγκεφάλου, που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται και χρησιμοποιεί τις πληροφορίες. Τα ακριβή αίτια αυτών των ανωμαλιών παραμένουν άγνωστα παρόλο που έχουν ερευνηθεί πολλοί παράγοντες.

ΣΥΝΗΘΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ των παιδιών με αυτισμό

  • Προβλήματα / Διαταραχή στην κοινωνική επικοινωνία

Συγκεκριμένα:

  • Επαναλαμβανόμενη και στερεοτυπική συμπεριφορά
  • Υποευαισθησία ή υπερευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα
  • Απόκλιση στην ανάπτυξη του Λόγου και στην Επικοινωνία
  • Επαναλαμβανόμενες μονότονες λέξεις
  • Σύγχυση λέξεων με παρόμοιο ήχο ή νόημα
  • Δυσκολία στην κατανόηση του μεταφορικού λόγου και του χιούμορ
  • Οι γνωστικές λειτουργίες της μνήμης, προσοχής, αντίληψης, αναπαράστασης της γνώσης, σκέψης, δημιουργικότητας και επίλυσης προβλημάτων δεν αναπτύσσονται ομοιόμορφα
  • Ποιοτική απόκλιση και στην εξωλεκτική επικοινωνία
  • Επιθυμία για διατήρηση ομοιομορφίας – δυσκολία στην αλλαγή ρουτίνας – δραστηριότητες που επαναλαμβάνονται – πιθανή εμμονή στην ταξινόμηση αντικειμένων
  • Συχνή υπερευαισθησία στις αισθήσεις της όρασης, της ακοής, της γεύσης και της αφής (π.χ ταράζεται όταν ακούει το μωρό να κλαίει, τα αυτοκίνητανα κορνάρουν, το δυνατό φως)
  • Ασυνήθιστες ενασχολήσεις όπως ενασχόληση με δραστηριότητες που ερεθίζουν τις αισθήσεις τους
  • Στερεοτυπίες (χτύπημα-κούνημα χεριών), περπάτημα στις μύτες των ποδιών – επαναλαμβανόμενες μονότονες πράξεις
  • Περιορισμένο φάσμα δραστηριοτήτων και ενδιαφερόντων
  • Το βασικό πρόβλημα των αυτιστικών παιδιών είναι η απουσία συναισθηματικής συμμετοχής.
  • Δυσκολίες κοινωνικής αλληλεπίδρασης – ακατάλληλη προσέγγιση των άλλων ανθρώπων, δυσκολία στην κατανόηση και εφαρμογή κοινωνικών κανόνων, δυσχέρεια στην αναγνώριση της έκφρασης του προσώπου, δυσκολία στην έκφραση και την κατανόηση συναισθημάτων, δυσκολία στην ερμηνεία των σκέψεων, προθέσεων και ιδεών των άλλων.
  • Αποφυγή βλεμματικής επαφής, περιορισμένη ικανότητα συγκέντρωσης – υπερεστιασμός
  • Υπερκινητικότητα ή ασυνήθιστη παθητικότητα στις καθημερινές δραστηριότητες
  • Απουσία αυθόρμητης ικανότητας γιαφανταστικό παιχνίδι
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις παρατηρείται επιθετική και αυτοκαταστροφική συμπεριφορά.

→ Στα παιδιά που έχουν Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος μπορεί να παρατηρηθούν ιδιαίτερες ικανότητες όπως η ‘υπερλεξία’, καλή μνήμη για γεγονότα του παρελθόντος, καλή απομνημόνευση ποιημάτων, καθώς και πολύ καλή οπτική μνήμη και ανάκληση πολύπλοκων σχεδίων.
→ Ορισμένα παιδιά συνήθως έχουν υψηλότερη νοημοσύνη από ότι φαίνεται ότι διαθέτουν.
→ Τα παιδιά υψηλής λειτουργικότητας μπορεί να γίνουν αυτόνομα, επιτυχημένα στον εργασιακό τομέα, να κάνουν οικογένεια, αλλά δεν θα πάψουν να έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες.

→ Μπορεί να υπάρξει πιθανή συννοσυρότητα με άλλες αναπτυξιακές διαταραχές, όπως δυσχέρειες σχολικών ικανοτήτων, νοητική στέρηση, επιληψία, καθώς και διαταραχές όρασης και ακοής.

Τέλος, τα παιδιά με ΔΑΦ χρήζουν έγκαιρης παρέμβασης, με πληθώρα ερεθισμάτων, οργανωμένο περιβάλλον και συγκεκριμένες τεχνικές αντιμετώπισης.