ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ

  • Σε αυτή τη διαταραχή δεν είναι οργανωμένο το φωνολογικό σύστημα και συστηματικά απλοποιείται η ομιλία του παιδιού.
  • Οι δυσκολίες εντοπίζονται κυρίως: στη φωνητική διάκριση, στη φωνολογική αναγνώριση και στη δημιουργία σωστής φωνολογικής αναπαράστασης.
  • Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δυσκατάληπτη ομιλία, ανάλογα πάντα με την έκταση των φωνολογικών διαδικασιών.
  • Το παιδί δεν το καταλαβαίνουν εύκολα οι άλλοι όταν μιλάει ή το καταλαβαίνουν κυρίως οι γονείς.
  • Το παιδί μιλάει όπως θα μιλούσε ένα παιδί αρκετά μικρότερης χρονολογικής ηλικίας.
  • Στην αναπτυξιακή φωνολογική διαταραχή δεν υπάρχει κάποιο ανατομικό ή νευρολογικό πρόβλημα και τόσο οι κινήσεις των αρθρωτών, όσο και οι στοματοπροσωπικές δεξιότητες καθώς και οι δεξιότητες κινήσεων κατόπιν εντολής εκτελούνται φυσιολογικά.
  • Η δυσκολία του παιδιού εστιάζει κυρίως στην άρθρωση και την παραγωγή των συμφώνων.

Τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνει το παιδί είναι εξής:

Αντικαταστάσεις φωνημάτων (δίνω παραδείγματα)

  • Αντικαθιστά το «σ» και το «ζ» με το «θ» και το «ζ» αντίστοιχα (π.χ αντί για «σαλάτα» λέει «θαλάτα» / αντί για «ζάχαρη» λέει «δάχαρη»)
  • Αντικαθιστά το «θ» με το «φ» και το «δ» με το «β» (π.χ αντί για «θάλασσα» λέει «φάλασσα», αντί για «δόντι» λέει «βόντι» κ.ο.κ
  • Αντικαθιστά ένα άφωνο σύμφωνο με ένα ηχηρό (π.χ αντί για «καπέλο» λέει «καμπέλο»)
  • Αντικαθιστά ένα εξακολουθητικό σύμφωνο με ένα στιγμικό (π.χ αντί για «θέλω» λέει «τέλω»)
  • Αντικαθιστά το «ρ» με το «β» ή με το «λ» ή το «γ» (π.χ αντί για «νερό» λέει «νελό», νεβό» ή «νεγό»

Παραλείπει ή προσθέτει φωνήματα ή απλοποιεί συμπλέγματα συμφώνων και συλλαβές

  • Παραλείπει τελικά σύμφωνα (π.χ αντί για « καλός» λέει «καλό»)

Απλοποιεί τα συμπλέγματα συμφώνων (π.χ αντί για «σκάλα» λέει «κάλα»)

  • Προσθέτει ένα φωνήεν ανάμεσα στα σύμφωνα (π.χ αντί για «τραπέζι» λέει «ταραπέζι» επειδή δεν μπορεί να πει το «τρ»
  • Γενικά, τα συμπλέγματα που απλοποιεί ή παραλείπει συνήθως είναι τα εξής:

Βγ, βλ, βμ, βδ, γμ, γδ, γν, σπ, σκ, στ, σχ, σθ, θμ, θλ,, φλ,χλ,μφ →

Και έτσι το «αβγό» γίνεται «αβό», το «σπίτι» γίνεται «πίτι», το «στυλό» γίνεται «τυλό» κ.ο.κ.

  • Επίσης απλοποιεί ή παραλείπει όλα τα συμπλέγματα του «ρ» είτε είναι «σύμφωνο+p» είτε είναι «ρ+σύμφωνο» →Και έτσι η «πόρτα» γίνεται «πότα», η «βάρκα» γίνεται «βάκα», το «πράσινο» γίνεται «πάσινο».
  • Επιπλέον, μπορεί να απαλειφτούν ολόκληρες συλλαβές για να διευκολυνθεί η άρθρωση μεγάλων λέξεων π.χ η «βιβλιοθήκη» γίνεται «βιβίκη»
  • Καμιά φορά μπορεί το παιδί να μεταθέτει συλλαβές, δηλαδή να αλλάζει τη σειρά των συλλαβών μέσα στη λέξη π.χ αντί για «μπαλόνι» λέει «λαμπόνι» .

Συστήνω στους γονείς των οποίων τα παιδιά κάνουν φωνολογικά λάθη, να επιμεληθούν, ώστε τα παιδιά τους να έχουν ολοκληρώσει το κατάλληλο πρόγραμμα Λογοθεραπείας πριν την ηλικία των έξι (6+) ετών, δηλαδή λίγο πριν να ξεκινήσουν την πρώτη δημοτικού, έτσι ώστε να μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο.

→ Επιπλέον, τα παιδιά θα αισθάνονται καλύτερα με τον εαυτό τους, διότι συχνά οι συμμαθητές ‘πειράζουν’ όποιον κάνει φωνολογικά λάθη και είναι καλό αυτό να αποφευχθεί διότι μπορεί να επηρεάσει την αυτοεκτίμηση και τη συμπεριφορά των παιδιών αυτών.