ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΟΡΟΣΗΜΑ

Από 3 έως 4 χρονών

  • Καταλαβαίνει περίπου 1100 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί περίπου 1750 λέξεις
  • Απαντάει σε πολλά είδη ερωτήσεων.
  • Γίνεται κατανοητό και από ανθρώπους που δεν γνωρίζει.
  • Κάνει αρκετές ερωτήσεις και χρησιμοποιεί το ‘ποιος’; ‘τι’;
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό (βιβλία, παιχνίδια)
  • Χρησιμοποιεί το ‘και’
  • Έχει καλύτερη βλεμματική επαφή και διάστημα προσοχής
  • Αρθρώνει περισσότερα φωνήματα (π.χ κ, γκ)
  • Αρθρώνει αρκετά καλά ορισμένα συριστικά όταν δεν έχουν δίπλα τους κάποιο άλλο σύμφωνο (π.χ σ, ζ, τσ, )

Από 4 έως 5 χρονών

  • Καταλαβαίνει περίπου 2.500 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί περίπου 1600 λέξεις
  • Δημιουργεί φανταστικές ιστορίες
  • Περιγράφει εικόνες με περισσότερα επίθετα
  • Χρησιμοποιεί όλες τις αντωνυμίες σωστά (π.χ. εγώ, αυτοί, δικό του)
  • Οι προτάσεις του είναι πιο πολύπλοκες συντακτικά
  • Χρησιμοποιεί σωστά αρκετούς χρόνους ρημάτων
  • Γνωρίζει τα πιο συνηθισμένα αντίθετα (π.χ μικρό/μεγάλο, γεματο/άδειο)
  • Παρακολουθεί ταινίες και συζητάει
  • Λέει σωστά πολύ περισσότερους φθόγγους
  • Δυσκολεύεται όμως ακόμα στην άρθρωση διπλών συμφώνων (π.χ σπ, σχ, σβ, κδ)

Από 5 έως 7 χρονών

  • Τα περισσότερα παιδιά έως ότου πάνε στην πρώτη δημοτικού ή και λίγο αργότερα έχουν καταφέρει να αρθρώνουν σωστά όλα τα γράμματα
  • Μπορούν επίσης να περιγράφουν τις εμπειρίες τους με σωστή σειρά εξέλιξης
  • Συμμετέχουν σε ομαδικές συζητήσεις και περιμένουν τη σειρά τους για να σχολιάσουν
  • Γνωρίζουν περισσότερα αντίθετα και συνώνυμα
  • Κατηγοριοποιούν τα αντικείμενα (π.χ η φούστα, η μπλούζα, το παντελόνι είναι όλα ρούχα)