Από 3 έως 4 χρονών
- Καταλαβαίνει περίπου 1100 λέξεις
- Χρησιμοποιεί περίπου 1750 λέξεις
- Απαντάει σε πολλά είδη ερωτήσεων.
- Γίνεται κατανοητό και από ανθρώπους που δεν γνωρίζει.
- Κάνει αρκετές ερωτήσεις και χρησιμοποιεί το ‘ποιος’; ‘τι’;
- Χρησιμοποιεί πληθυντικό (βιβλία, παιχνίδια)
- Χρησιμοποιεί το ‘και’
- Έχει καλύτερη βλεμματική επαφή και διάστημα προσοχής
- Αρθρώνει περισσότερα φωνήματα (π.χ κ, γκ)
- Αρθρώνει αρκετά καλά ορισμένα συριστικά όταν δεν έχουν δίπλα τους κάποιο άλλο σύμφωνο (π.χ σ, ζ, τσ, )
Από 4 έως 5 χρονών
- Καταλαβαίνει περίπου 2.500 λέξεις
- Χρησιμοποιεί περίπου 1600 λέξεις
- Δημιουργεί φανταστικές ιστορίες
- Περιγράφει εικόνες με περισσότερα επίθετα
- Χρησιμοποιεί όλες τις αντωνυμίες σωστά (π.χ. εγώ, αυτοί, δικό του)
- Οι προτάσεις του είναι πιο πολύπλοκες συντακτικά
- Χρησιμοποιεί σωστά αρκετούς χρόνους ρημάτων
- Γνωρίζει τα πιο συνηθισμένα αντίθετα (π.χ μικρό/μεγάλο, γεματο/άδειο)
- Παρακολουθεί ταινίες και συζητάει
- Λέει σωστά πολύ περισσότερους φθόγγους
- Δυσκολεύεται όμως ακόμα στην άρθρωση διπλών συμφώνων (π.χ σπ, σχ, σβ, κδ)
Από 5 έως 7 χρονών
- Τα περισσότερα παιδιά έως ότου πάνε στην πρώτη δημοτικού ή και λίγο αργότερα έχουν καταφέρει να αρθρώνουν σωστά όλα τα γράμματα
- Μπορούν επίσης να περιγράφουν τις εμπειρίες τους με σωστή σειρά εξέλιξης
- Συμμετέχουν σε ομαδικές συζητήσεις και περιμένουν τη σειρά τους για να σχολιάσουν
- Γνωρίζουν περισσότερα αντίθετα και συνώνυμα
- Κατηγοριοποιούν τα αντικείμενα (π.χ η φούστα, η μπλούζα, το παντελόνι είναι όλα ρούχα)